lördag 27 februari 2010

Landet brunsås

Eftersom jag älskar sås av alla sorter så även brunsås så var jag ju av nyfikenhet tvungen att se första avsnittet av Landet brunsås när det sändes för ett antal veckor sedan. Jag trodde att det skulle vara ett tråkigt, informativt och negativt program. Men ack så fel jag hade!

Trion Henrik Schyffert, Erik Haag och Lotta Lundgren tar reda på varför vi svenskar äter som vi gör och det är verkligen intressant!!! Om du inte har sett något någon gång så gör det nu, det är underhållande informativt på ett komiskt spontant sätt.

Idag vaknade jag av att solen letade sig in i sovrummet och jag låg och lade planer och oplaner för dagen. Jag tog mig tillslut ur sängen och gick ut med Sako och njöt av att nu var våren här. Gick in, satte på kaffe, njöt av gröten och insåg plötsligt att solen hade gått och lagt sig igen. Med detta konstaterande så beslutade jag mig för en dag på insidan. Så efter mitt veckosamtal med mamma på Cypern så började jag se de avsnitt som jag missat av det omnämnda programmet ovan.

Jag fick många aha upplevelser och känner nu för att skaffa växthus, börja med långkok och kanske även prova surdegsbakande... Skämt åsido så känner jag mig iallafall inspirerad och varm i själen, sugen på att laga maaaaat från grunden med bra råvaror i skönt tempo.

Med nya insikter och inspiration så tog jag paus och hämtade mig ett glas mjölk och två stycken Ballerinakex - de nya "Kladdkaka" kexen. Dessa är till och med ännu godare om man doppar dem i mjölken....

Igår erkände jag för mig själv och mannen att jag faktiskt har slarvat med mina mellanmål. Har inte ätit det dagligen de senaste två veckorna och jag fick mig en välförtjänt "utskällning".

Så nu får jag helt enkelt återigen lova att skärpa mig. Rent generellt så vill jag få bättre koll på vad jag stoppar i min lekamen så från och med nästa vecka så skall jag skriva upp vad jag äter och jag skall även verkligen lägga manken till för att varje dag äta mellanmål...

See you soon

2 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Det där med mellis är inte helt lätt att få till.. Här har Du en som nästan aldrig lyckas - så Du är långt från ensam :)

Ballerina kexen var inte min kopp av te.. Men kan tänka mig att de är mycket godare med ett glas mjölk till.

Ha en jätteskön helg!

Anonym sa...

Jag har rätt regelbundna tider på jobbet så jag äter precis på samma ställe och tid varje dag. Men på helgerna är det svårare och jag förstår dem som inte har så fasta tider och punkter att hänga upp ätandet på.
Jag äter lätt förmycket men tiderna gör att jag håller upp ibland. Sedan vill jag gärna precis som du undvika halvfabrikat och äta hemlagad mat gjord från grunden. Tror det blir bättre så.

Ha det gott :)