söndag 21 februari 2010

Värme och kyla

Jag har fått tillbaka min pappa och det känns fantastiskt! Pappa har under många många år mått mindre bra och skulle "enkelt" kunna beskrivas som manodepressiv. Efter att ha spenderat fyra månader på ett behandlingshem i de djupa småländska skogarna så har han kommit hem och ser världen och sig själv med nya ögon.

Nu är det han som säger till mig - Sofie, du måste vara mer rädd om dig själv och du stressar alldeles för mycket. Tänk att han ger mig råd?!!

Ikväll kommer han hit till oss på middag och jag tänkte tillaga den inte så spännande korven - falukorv. För att komma ur det gamla vanliga hjulspåret så blir det inte korv stroganoff, utan jag skall prova något nytt. Det blir ungsbakad falukorv med tre sorters lök och gott potatismos därtill.

Min kära mamma hon befinner sig på Cypern och njuter av sommarvärmens sköna vindar. Är så glad för att hon för andra året på rad har tagit sig dit för tio veckors vinterflykt... Om tre veckor kommer hon hem igen och jag hoppas att vintern då har släppt sitt kyliga grepp om oss.

I kassan på Konsum idag så hamnade jag bakom min före detta styvmor. Jag låtsades inte om henne men tror att hon såg mig eftersom hon fick så himla bråttom... Mot mig var hon inte alltid den snällaste personen på jorden och beskrivs av de flesta som en väldigt kylig hagga.

Jag lyckades (enligt henne) med konststycket att få min kära pappa att skilja sig efter typ 10 år av kompromisser och det beskyller hon mig för fortfarande. Skilsmässan skedde 1995 och när jag mötte henne i affären för ca 5 år sedan så berättade hon att hon minsann fortfarande var arg på mig. Hur kunde hon vara det?! Och varför?!

Ute är det kallt, blåsigt och otrevligt. Inne är det varmt, lugnt och trevligt.

See you soon

3 kommentarer:

mon amie sa...

Vad jag blir glad för din skull när jag läser om din pappa. Och för hans skull också. Hoppas det smakade med falukorven! Kram

Pernilla Hult sa...

Vilken underbar vändning det tagit för Din Pappa! :)

Och den kyliga haggan tycker jag att Du raderar bort.. delete, delete..

Hoppas Ni får en trevlig kväll!

IngelaMollly sa...

Det där är en otäck och hemsk sjukdom..jag är väldigt glad för din skull. Kram!