torsdag 14 januari 2010

My way...

Alla har vi våra egenheter och våra bra och dåliga sidor är som en hög med stenar, både slipade lena och skarpa sträva.

Att rannsaka sig själv kan ibland vara nyttigt och ibland behöver man inte fundera så länge för att komma fram till vad som är vad...man är inte alltid så snäll mot sig själv som man är mot andra. Och ibland är man inte heller så snäll i bedömningen av omvärlden.

Jag var på en judisk namngivning (dop) för ett tag sedan och den kloka rabbinen höll ett mycket intressant tal om samtalets och tankens inverkan och energi. Han menade så klart att man inte skulle tänka eller tala illa om andra människor men om man var "tvungen" att göra det så skulle man ta med både det "onda" men även något gott om personen. Dvs om man skall säga att Xxxx är si så skall man även lägga till att Xxxx är bra på xxx. Han menade att våra mörka/dåliga tankar och utsagor skadar människan som vi utsätter våra tankar/samtal om.

Delar snabbt med mig av några smakprov om mig själv uppdelat i mindre bra och bra små stenhögar;

Mindre bra med mig...finns så klart mycket mer...
  • Jag har KTH-problem, dvs kissnödig-hungrig-trött irritation
  • Jag kan vara lite för öppen och uppriktig för mitt eget bästa. Men om man inte ger så kan man oftast inte få...
  • Jag har svårt för att hålla mig till en given väg och att vara målsökande
  • Jag har höjdrädsla, djuprädsla och flygrädsla
Bra med mig...finns så klart lite mer...
  • Jag är oftast glad och även om jag är mindre glad så är jag ändå glad
  • Jag pratar gärna och mycket men bara med människor som "vill" lyssna
  • Jag är uppmärksam på andra människors behov, ibland kanske lite väl mycket
Mitt jag:s väg genom livet är inte spikrak och inte krokig men däremot ganska kurvig. Den går varken rakt och brant ut för eller otäckt upp för.

Livet utvecklar sig inte alltid som jag vill men jag håller fast vid att ödet har sin rätt, att man kan påverka en del men att man skall ge sig hän för resten. Avvakta, leva, njuta och ha det så bra som man kan just nu! Och vara snäll mot sig själv, naturen och sina medmänniskor!

Kort & gott - Lev väl!
See you soon

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som du är en människa med andra ord. Precis som jag och alla andra. Fast alla är inte lika uppmärksamma på var man befinner sig i allt det där. Det är du och då kan det alltid bli bättre det som du uppfattar som mindre bra.
Njut av livet :)

mon amie sa...

Kloka och tänkvärda ord. Det är alltid lika trevligt att kika in hos dig. Ha en fin helg! Kram

Pernilla Hult sa...

Kloka ord, precis som vanligt! :)

Men varför är det så "svårt" att säga bra saker om sig själv?! Det är betydligt lättare att ge andra människor Ros medan man ger sig själv Ris..

Ha en mysig helg!

Sofie sa...

Vad roligt att ni tog er igenom mina rader och att ni dessutom tyckte att de var kloka...

Att vara uppmärksam på sig själv är en mycket bra start och sedan gäller det att ta tag i det som man har i bagaget som går att förändra.

Köpte faktiskt en mycket bra bok idag som heter "Att växa genom möten" av Kay Pollak, mycket tänkvärdheter i den som nog kan hjälpa de flesta med ett o annat....

Ja & varför är det så himla svårt att säga bra saker om sig själv, kan det vara för att vi är så himla bra på att vara blygsamma?

Det är lättare att ge till andra än till sig själv...

Önskar er alla en mycket skön och njutbar helg!

Kramar ; )