fredag 22 januari 2010

Landade i ett vacker vinterlandskap...

I taxin på väg från flygplatsen fick jag en intressant och djup start på onsdagen samtidigt som jag kunde beundra det snötäckta och vackra vinterlandskapet. Jag började lite lätt kommentera vädret och vi slutade i en diskussion om meningen i livet.

Jag "skojade" lite och sa att det här med att det blivit varmare i världen bara verkar vara snack, vi har ju mer vinter i Skåne än vad vi haft på länge osv och mannen som var muslim meddelade att han som religiös och troende såg det som att det var naturens gång och inte något som vi påverkar eller skall oroa oss för. Det där kan man ju diskutera men det var en infallsvinkel. Han menade så klart också att USA som den stora världsnationen de är spelar ett spel vad gäller klimatförändringarna och att det bara handlar om pengar pengar pengar och politik.

Sen kom vi in på västvärlden respektive "u-ländernas" syn på livet. Han kom själv från Somalia och han berättade att de lever för dagen, tar hand om sina nära o kära och att de inte bekymrar sig för morgondagen. De har mycket de skulle kunna vara oroliga för men det har de inte tid med för de måste lösa dagen. Många av oss i västvärlden lever i en rik värld, har "allt" serverat för oss utan problem för att mätta mun, klä oss eller hålla värmen. Vi kämpar många gånger inte på samma sätt och har därmed större tid och möjlighet för att oroa oss för morgondagen.

Innan jag steg av bilen så var vi båda överens om att vi var väldigt glada för att vi hade fått denna vår pratstund....och att vårt möte var meningsfullt och intressant! Man behöver inte i alla fall dela samma åsikt men åsikten i sig kan vara intressant att få, betrakta och reflektera över...

See you soon

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är att acceptera andras åsikter. Att kunna dela dem med varandra utan att blir arga eller förnedrade. Det är något som många inte verka kunna idag.
Jag älskar samtal och dela erfarenheter med varandra.

messan sa...

Det är verkligen något att fundera över... Vi har det så bra här och hinner nog som sagt fundera över småsaker i livet.Kanske vi har det bättre än vi inser...

Det är verkligen berikande att få samtala med andra människor och att få lyssna på vad andra har att berätta. Det gillar jag!
Ha en fin söndag!
Kramar messan

mon amie sa...

Samtal med andra människor som man kanske inte hade träffat på annars brukar vara extra intressanta tycker jag. Låter som ett givande möte i taxin :) Hoppas du haft en fin helg! Själv sitter jag på tåget på väg upp till Gbg. Vacker resa i vinterlandskapet! Kram

Sofie sa...

Tack för berikande kommentarer & trevliga skriftliga samtal sinsemellan.

Fram för fler möten med okända och därmed för fler intressanta oväntade samtal.

Att bjuda på sig själv ger möjlighet till "gåvor" i retur...

Önskar er alla en riktigt bra kommande vecka med vackert vinterväder!

Kramar ; )