fredag 16 oktober 2009

TGIF

Ikväll lagade vi jordärtskocksoppa med blomkål och den blev mycket lyckad. Till det hade vi "rostad" serranoskinka och bröd.

Under min Smålandsvistelse hos Mamma förra helgen så skulle vi egentligen ha gjort denna soppa men de två affärerna som vi besökte kunde inte uppbringa några jordärtskockor och då slutade det med morotssoppa, vilken var mycket god den också!


Vad är jag sugen på att göra för att fira av hösten som helt plötsligt blivit vinter? Jo, jag vill rosta kastanjer. Detta är något som jag velat göra länge men som aldrig blivit av. Det bör inte vara så svårt, det är väl bara att finna några kastanjer, rosta dem...lätt som en plätt - kastanjett! Jag vet att jag inte kan plocka de som ligger här ute på landsvägen utan jag måste ta mig till en välsorterad livsmedelsbutik och finna dem och ja det kommer bli första utmaningen.

Det är såååå himla skönt med helg och att vi dessutom inte ha något bestämt är till och med ännu skönare. Fast i och för sig tre saker är ju bestämda;

1. sova tills vi vaknar imorgon
2. efter den ev. sena frukosten åka till skogen och springa=mannen/jogga=jag.
3. söndag fm = äta brunch i den lilla stora (numera mer danska) staden Malmö

Annars i helgen så borde jag kanske börja planera för vår kommande New York tripp. Vi är ju inte där mer än 6 nätter och det går ju bort en dag till själva målet för resan dvs. mannens deltagande i DET Marathon:et.
D är så fokuserad, vilket är ytterst logiskt, och han lämnar därför med trygg hand över planerandet till mig....klokt vet jag inte om det är men roligt, det är det!!!

Vet att det finns mycket som vi inte bör missa och en oändlig massa saker som vi kommer att missa. Det viktigaste är att vi utöver loppet - hinner uppleva staden, gå mycket och dricka minst en Manhattan på Manhattan.

Nej nu är det nog dags för dagens sista hundpromenad och sen kallar sängen - måste ju ladda för vår ganska lugna helg med sköna rostade inslag.

See you soon

3 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Mumsigt det lät med soppan ni lagade!

Hoppas joggingturen gick bra (det gjorde den säkert).

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram

mon amie sa...

Vilken spännande soppa :) NY låter jättehärligt verkligen. Jag skulle också gärna åka dit ngn gång. Ha en skön Söndag!

Sofie sa...

Pernilla, joggingturen gick väl inte så jättebra - fick magknip efter 3 km men tog mig igenom det rätt okej iaf.

Mon amie, soppan är verkligen supergod men den kräver ganska mycket salt för att smaken skulle komma fram ordentligt - konstigt men sant.

Med önskan om en skön söndag,
; ) kram