onsdag 14 april 2010

Stilla onsdagsreflektioner

Inte skall det väl vara så svårt att leva med godhet som ledord. Men världen idag är inte bara god utan den är i mångt och mycket egoistisk, egensinnig och vansinnig.

Man lever kortsiktig, man lever nu och säger att livet är för kort för att.....inte göra ditten eller datten. Vad är då alternativet? Ja det skulle ju kunna vara att alla bestämde sig för att ta det lugnare och inte stressa fram. Därmed så skulle man verkligen leva just nu, ta vara på det som man har och kanske skulle då inte livet kännas så kort...

Kan göra liknelsen mellan min jobbvardag och semestervardag. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb och mår absolut inte sämre av att vara ledig utan det är så klart ännu bättre. Dock så finns det en betydande och kanske underlig skillnad, en jobbvecka flyger verkligen fram - det är måndag och det är fredag. Men när semesterfriden infinner sig så går tiden långsammare. Detta innebär absolut inte att jag har tråkigt utan snarare att jag själv väljer vad jag vill fylla min tid med.

Utnyttjar tiden bättre eller åtminstone så gör jag den ena dagen mer olik den andra... Ordet långsamt ger mig negativa känslor men det är positivt när det handlar om ledig tid.

Det finns saker man kan sakna, stora, små, viktiga för vissa och mindre viktiga för andra. Låt oss alla projicera vår energi, styrka och vilja på det som känns rätt. Ingen skall berätta för mig att nu skall du göra "det". Jag bestämmer själv över mitt liv och de val jag gör, gör jag själv.

Löften håller man gärna när de uttalas till någon annan men löften till sig själv kan lätt brytas, förringas och glömmas. I min pågående karaktärsträning så ingår det så klart att jag skall hålla fast vid det jag bestämt mig för. Det finns inte något kanske, det finns inte något känner för eller inte utan det finns bara - jag skall genomföra!

Har nu gjort 5 utav 12 övningar i mitt komma igång med löpningen program. Om jag ändå skall känna efter så kan jag säga att det känns BRA och jag är mycket nöjd med mig själv!

See you soon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det finns alldeles för mycket egoism idag och alldeles för lite medkänsla. Jag är en person som mår dåligt att vistas bland folk som inte är vänliga. Då drar jag mig bort från dem och söker andra. På jobbet försöker jag sprida optimism och positiva signaler och oftast får jag fin feedback tillbaka. Som det står på en dörr in till en chef. Hygglighet är som luften i ett däck. Inte nödvändigt men gör färden lite angenämare :)

Jag gillar också oplanerade lediga dagar. De är underbara.

Ha det gott :)

Sofie sa...

Hygglighet är som luft....ja det stämmer ju och jag önskar att det kom en orkan med denna vara....

Härligt att du är som jag vad gäller att sprida positiv energi!

Ha det riktigt bra du också och en kommande trevlig helg med sol & värme!

; ) Sofie