torsdag 8 april 2010

Karaktär

Jag tycker att jag har stark karaktär i mångt och mycket men tyvärr inte vad gäller all sorts träning. Besöker gladeligen gymmet flera gånger i veckan och jag spelar gärna innebandy varje torsdag men sen finns det andra träningsformer som är mer tillgängliga men som är betydligt "svårare" att få utföra....

Skulle förtvivlat mycket behöva göra en del enkla hemmaövningar för att stärka ryggen, bålen och min hållning. Jag har hos sjukgymnasten fått reda på att mina stabiliserings-muskler är i behov av träning och förstärkning.

Har utöver det dåliga samvetet, en längre tid sneglat på löpardojjorna och tänkt att snart så skall de snöras på. Tiden har gått och nu är det äntligen dags. Jag har nämligen startat med ett som det känns lättillgängligt och bra "komma igång med löpning program" på fyra veckor.

Tanken är att jag efter fyra veckor skall kunna springa 5 km utan problem. Jag överlever distansen idag också men inte utan problem, snarare så är det ganska tråkigt och tröttsamt eftersom min kropp och hjärna bara vill sluta.

Men nu kommer vi till det där med karaktären och även där behöver jag träning för att jag skall bli starkare mentalt. "Jag skall" även om jag inte känner för det. Jag skall inte känna efter inför exempel vis ett joggingpass utan jag skall "bara" utföra. Och visst kommer jag känna mig ljuvligt nöjd efteråt.

Mitt mål är härmed klart - jag skall bli starkare både mentalt & fysiskt!

See you soon

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alla är vi nybörjare. Det gäller det mentala lika väl som det fysisika. Gå ut försiktigt och sedan öka i lugn takt är det bästa.
Lycka till med det.

Jag själv har börjat göra lite övningar här hemma innan jag lägger mig. Efter att ha köpt en gymboll så gör jag några övningar på den samt att jag sträcker ut kroppen. Det är sååå skönt.


Ha det det gott

Pernilla Hult sa...

Det här fixar Du Sofie! Du får väl flirta till Dig lite PT-timmar hos maken ;)
När jag började jogga förra våren så stängde jag av känselspröten, det fanns inget "känna av" hur jag kände innan joggingturen.. Bara att tjura ihop och iväg ut. Håller med Peter, gå ut försiktigt, öka lagom så man inte får för stora motgångar och tappar den lilla sug man har..

Heja Sofie!

Kram

Sofie sa...

Peter, det är skönt att tillhöra nybörjare speciellt när alla är så himla duktiga som ni är!

Vad bra att du kommit igång med hemmaövningarna, kan tänka mig att det gör gott!

Pernilla, vad roligt att du tror på mig! Daniel är utsedd till min PT och bättre inspirationkälla får man leta efter.

Skall göra som ni och programmet säger, ta det lugnt och öka i lagom takt.

Har bestämt mig för att klara detta utan att känna efter - Just do it!

Önskar er en riktigt trevlig helg med sol och vårvärme!

Kramar ; )