tisdag 1 december 2009

Jul igen...

Jag måste erkänna att jag blev mycket förvånad när Tilde de Paula i slutet av förr förra söndagens nyhetsmorgon utbrast att nästa söndag är det minsann första advent. Jag stannade upp och kände på känslan - den kändes!

Det är härligt med julmys, tända ljus, glögg och pepparkakor men det här med julklappar....det är ju så svårt. Årets svåraste veckor i fyndighet ligger framför mig. Jag har normalt sätt inte så svårt för att köpa presenter och är till och med riktigt bra på det. Älskar att ge mig ut på jakt efter den perfekta gåvan som gärna får vara sammansatt med inköp från olika ställen men med en röd tråd som binder ihop allt.

Men julen och dess klappar är inte så enkla och kanske är det för att man skall knäcka så många nötter på en gång som det blir svårare. Man borde ha börjat tidigare men samtidigt är jag ju en person som "arbetar" bäst under press....

I år skall vi fira jul i Småland, hos min moster & morbror. Det var länge sedan vi var där och det skall bli roligt att få träffa alla kusiner och kusinbarn som samlas där i år. Som skilsmässobarn är jag van vid att fira jul vartannat år på ena stället och vartannat på det andra stället. Men en sak som har varit konstant och densamma under mina & mannens snart 15 år tillbaka är att vi alltid har firat jul tillsammans. Om vi inte har varit i Småland tillsammans så har vi firat julen hos svärföräldrarna. Några år så har mina (skilda) föräldrar och min mormor varit med hos mina svärföräldrar och det har alltid varit lika gästvänligt, gemytligt och trevligt.

Det är ju det här som julen handlar om mest, att man umgås med nära och kära.
Det är också fantastiskt saligt att ge och otroligt roligt att få...
...och glögg är ju så (beroende framkallande) gott.

See you soon

1 kommentar:

Pernilla Hult sa...

Julklappar är himla svårt. Vi har avskaffat dem och julen är istället en helg för familjen att umgås, äta gott och bara njuta (fast jag jobbar ju alltid)..

Vi var på Julmarknad i Söndags - utan stämning, jag vill ha snö nu!

Tror säkert Du hottar de perfekta julklapparna! :)

Ha en bra dag!

Kram / Pernilla