tisdag 29 december 2009

Romjul...

...våra grannar i väster, norrmännen kallar mellandagarna för "romjulen" vilket på wikipedia förklaras med bland annat; "Romjula kan bestå av rolig inneliv med mye spising, men også turer ut, refleksjon og ettertanke."

Ja norrmännen lever ett som det verkar skönt liv med en bra balans av naturligt välbefinnande. De verkar leva närmare naturen och tar sig ut på tur/ski och besöker sin hytte på fjället.

Balans i livet behöver vi alla ha och ibland kan den finnas och ändå inte riktigt kännas. Allt är egentligen precis rätt och det finns inte något att klaga på men ändå känns det inte riktigt bra. Konstig känsla som jag just nu befinner mig i.

Lite bot har jag idag ändå fått då jag gick till den fantastiska smyckebutiken/designern Lotta Djossou. Av mina kära släktingar så fick jag nämligen i julklapp ett väldigt fint halsband med tillhörande armband. Då halsbandet var med kort länk och detta inte är något som jag trivs med så gick jag för att byta till något annat.

Det var inte så lätt....eftersom det finns så mycket att välja mellan. Resultatet efter två besök blev iallafall; ett halsband med trollsländor, ett halsband med en stor portmonnä och ett par öronhängen med en nyckel.

När jag ser saker som jag verkligen gillar då säger jag alltid "KÄRLEK" och det är vad jag känner för dessa. Känner att de kommer skänka mig mycket glädje och välbefinnande.

See you soon

2 kommentarer:

Pernilla Hult sa...

Jättefina!

Kram :)

Anonym sa...

Vilket fint inlägg - jag jobbar med en norrman och upptäcker alltmer kulturella skillnader. Jag som alltid tänkt att vi grannfolk är så lika. Romjul, det är en fin känsla som jag ska ta vara på nästa jul. (Men varifrån kommer namnet ROMjul...?;)