måndag 16 november 2009

Grannlandet

...sitter på ett hotellrum i Hövik/Oslo och det är kallt & lite ensamt. Det blev en mycket tidig start på dagen, gick upp halv fem, så det blir nog också en tidig sänggång ikväll.

Allt har gått smidigt idag förutom att jag blev formligen rånad av taxichauffören. Jag hade blivit tillsagd att ta en taxi och utanför flygplatsens utgång så fanns det en man vars rygg var täckt med texten "Taxi Information" och jag kände mig "trygg"...hmm...när han visade mig till första bilen i raden men det jag fick betala var inte rimligt och jag kommer aldrig åka taxi den sträckan igen, så det så!

Allt här är så dyrt och det är inte rimligt. Jag gick länge och väl i den välsorterad matbutiken innan jag kom därifrån med en förpackning små köttbullar, en liten burk tzatziki, en st ciabatta, morötter och en youhurt för 110 NOK, ca 135 kr. Detta var det prisvärdaste som jag kunde finna och som dessutom kunde inmundigas på rummet.

Hade tänkt att jag skulle ut och jogga i området men just nu är jag skeptisk då jag glömde reflexvästen och det är mörkt mörkt mörkt. Tror att jag istället skall kolla in hotellets gym och se om jag där kan göra av med lite "energi".

Min kära make har tagit uppdraget att vara min personliga tränare och från och med nästa helg så är det allvar. Har kommit underfund med att min vikt inte är det primära utan att det är min kondition, som i slutändan även kommer påverka vikten positivt. Nu var det så länge sedan jag rörde på benen så mitt självförtroende är rätt dåligt - kan jag ens springa en meter?

See you soon

5 kommentarer:

mon amie sa...

Hej Sofie! Norge är väldigt dyrt. Men de har det trevligt med skattefri månad har jag hört :) Hoppas allt är bra med dig, jag skulle också gärna börja springa. Min kondition är en katastrof! Kram

Pernilla Hult sa...

På resande fot igen.. Du får ta ett pass på hotellets gym istället.. Springa kan Du göra när Du kommer hem igen. Klart Du kan springa, det är ju som att cykla - har man väl "lärt" sig så sitter där :)
Ha en fortsatt trevlig vistelse i Norge!

Kram

Pernilla Hult sa...

Pssst.. Du har en award att hämta hos mig...

Allt möjligt och omöjligt sa...

Jo du, nog är det dyrt i Norge. Det finns ju en anlädning till varför norrmännen vallfärdar till Sverige för att gränshandla. Det kallas "Harrytur". Men å andra sidan tjänar ju norrmännen i genomsnitt mer än vi. Ha det skönt i gråvädret. Eva

Sofie sa...

Mon Amie - de har skattefri eller halvt skattefri månad och det är ju bra för de små liven som har det så svårt....hmm skämt åsido så är det väl bra för deras handel vid jultid att Norrmännen kan shoppa loss...

Pernilla - tack för att du tror på mig! Hoppas att du har rätt och att inte min inte allt för bra kondition har hunnit bli ännu mindre bra...skall göra mitt bästa för att vistelsen här blir så bra som möjligt även om jag inte får tränat alls eller mycket...

Allt möjligt och omöjligt - ja visst förstår man norrmännens turer över landsgränsen, precis som man förundras över hur mycket köpstinna grannar som även kommer in via i den sydliga gränsen, danskarna invaderar Malmö...men vi får vara glada för denna köpkraft i dåliga tider....

Regniga kramar från nu "svorska" Sofie