onsdag 18 november 2009

Glasborgen

9146214232.jpg


Bara måste rekommendera en bra bok - Glasborgen av Jeannette Walls


Ur boken: Jag satt i en taxi och funderade på om jag var för uppklädd för kvällen, när jag kastade en blick ut genom rutan och såg mamma rota i en sopcontainer. Det var i skymningen en blåsig marskväll. Vinden slet i ångan som kom upp ur gatubrunnarna, och människor skyndade längs trottoarerna med uppfällda kragar. Jag satt fast i trafiken två kvarter från festen jag var inbjuden till. Det var flera månader sedan jag hade sett mamma, och när hon tittade upp greps jag av panik för att hon skulle se mig och ropa mitt namn och att någon som var på väg till samma fest skulle få syn på oss tillsammans, och mamma skulle presentera sig och min hemlighet skulle vara avslöjad. Jag gled djupare ner i sätet och bad chauffören vända och köra mig tillbaka till Park Avenue.


I denna skakande men samtidigt så underhållande uppväxtskildring slås vi av den ömsinthet med vilken Jeannette Walls beskriver sin familj, och hur skickligt hon låter oss förstå hur de begåvade syskonen invaggas i övertygelsen om att deras turbulenta liv i djupaste fattigdom bara är ett enda strålande äventyr.


See you soon

2 kommentarer:

messan sa...

Stort tack för tipset! Jag älskar att läsa:) Hittade hit via maken.
Må så gott!

Sofie sa...

Det var så lite så. Jag älskar också att läsa men är en periodare....ibland slukar jag böcker på löpande band och ibland tar det mkt längre tid....

Må riktigt gott du med & ha en trevlig kommande helg!

kram ; )