torsdag 2 december 2010

Snön yr & tankarna flyr

Vilken tidig och kall vinterstart vi har, snön bara vräker ner och lite mer är att vänta innan kylans grepp släpper.

Nästa vecka väntas det plusgrader igen och jag funderar över vad meningen är med snön om den inte skall få ligga kvar? Och om den skall ligga kvar varför har jag inte några skidor?

Idag åkte jag med grannen in på morgonen och följde med mannen min hem på eftermiddagen. Fick med mig datorn och kunde jobba hemifrån ett par timmar.

Jag fick så himla mycket gjort när jag fick sitta här i lugn och ro och dessutom kunde ackompanjera jobbet med GLÖGG och pepparkakor.

Imorgon är det banne mig fredag igen, hur gick det till? Men ack så skönt det ska bli! Middag ute med vänner väntar imorgon kväll på vietnamesisk restaurang och på lördag kväll kommer tre väninnor till mig på middag och mannen min skall ha en heldag med grabbarna.

Denna veckan har jag tagit tag i min arbetsmiljö och talat med min närmaste chef. Jag berättade för henne att jag har en väldigt låg stresströskel och att den "bullriga" miljön som vi sitter i är ohållbar för mig... Förhoppningsvis skall jag därför få byta plats, lite mer avsides om det nu kan bli det i ett öppet landskap. Jag kommer åtminstone bort från de som pratar mest och det tror jag kommer hjälpa.

Jag vågade dessutom berätta för chefen att hon är en av de som pratar FÖR MYCKET och det kan jag säga krävde en hel del mod. Man vill ju inte gärna kritisera en annan människa och allra helst inte sin chef....

Jag var väldigt noga med att betona att jag verkligen gillar att hon är så sprudlande pigg, glad och inspirerande men att hennes stämma hörs lite väl mycket. Det kändes verkligen som att hon tog det på rätt sätt och hon tackade för att jag var rak och ärligt. Dessutom kan jag med glädje konstatera att hon är tystare nu.....

Veckans lite hemliga men nu offentliggjorda dröm är.... att skriva en bok....och titeln den skulle vara "liten blir STOR".

See you soon or later ; )

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Bra gjort! Hoppas verkligen det löser sig för i längden blir det ohållbart med en sån miljö. Och vad spännande med en bok! Roman? Barnbok? Faktabok? Berätta!

Anna sa...

Modigt och helt rätt gjort. Man pallar inte hur mycket som helst när man ska jobba. Jag har eget kontor och det är riktigt skönt även om jag tycker det där med öppet kontorslandskap verkar mysigt. Spännande med skrivandet. Kör på, det kommer bli hur bra som helst.

Sofie sa...

Ingmarie, jodå det känns som om det löst sig rätt så bra...byte av skrivbord är bestämt, pladdrandet har avtagit och ljudnivån har sjunkit radikalt. Är sååå nöjd med att jag tog upp problemet!

Min bokdröm är inte så utvecklad men jag har börjat skriva och om det slutar inbundet eller häftat någon gång så är det nog i romanform.... Berättar gärna om innehållsidéen när vi ses ; )

Anna, visst är det så att man inte pallar hur mycket som helst och när jag får nog då får jag verkligen nog...då pyr det och ryker tills vulkanen i mig har fått sitt slutliga utbrott.

Så skönt för dig med ett eget kontor och jag lovar dig det är mycket mysigare än kontorslandskap. Landskapet skapar iofs mycket spontanitet och viss stimulans men stressen det ger är större...

Det här med skrivandet är ett sätt för vulkanen i mig att få brisera men dock i ett väldigt långsamt tempo...

Töande varma kramar till er båda ; )