torsdag 30 september 2010

Tiden må gå, vindar må vända men minnena de består...

Imorgon skall det vändas blad i min livsbok eftersom en av mitt livs viktiga vägledare skall begravas - min kära mormor!

Mormor somnade lugnt och fridfullt in för en vecka sedan och det efter flera veckors sängliggande, månader av försämrad hälsa och år med värk och krämpor.

Mormor uppnådde den höga åldern 88 år men hon trodde själv aldrig att hon skulle leva längre än till 60 och levde som hon själv uttryckte det på övertid.

Min mormor var en härlig inspirationskälla och hon var en mästare på att matcha färger och stilar. Hon hade verkligen öga för det hela och klädde sig alltid väldigt piffigt! Hennes garderob innehöll en otrolig mängd sjalar, scarfsar och så klart en väldig massa kläder.

Mormor var väldigt noga med att poängtera att vi inte skulle sörja när hon "äntligen" fick somna in och eftersom hon så gärna ville ha frid så känns det skönt att så blev fallet till slut.

Jag har i flera dagar letat efter ett speciellt fotografi föreställande mormor sittandes på en mur under ett rosa blommande träd i Spanien. I Spanien vet jag att hon trivdes och mådde riktigt bra! Jag ser framför mig att hon kanske sitter på samma ställe nu och "tittar ner" på oss...

Under mitt sökande har jag hunnit se många andra bilder från livets gång vilket har givit härligt uppfriskande minnesvindar - man borde verkligen gå på nostalgitripp oftare!

Till slut fann jag bilden och nu står det framme tillsammans med en gammal försilvrad ljusstake som var mormors och ljuset brinner vackert!

Jag vill härmed hylla dig kära mormor,
ditt liv, all kärlek och omtanke du gav
samt tacka dig för att jag finns - du var ju faktiskt vår familjs "urmoder"!

Så länge minnena finns, bevaras och vårdas
- så finns du kvar hos mig & dina nära kära!

4 kommentarer:

anneliten sa...

Tänker på min mormor när jag läser. Bra att minnas ibland. Minnas de människor som gjort skillnad i våra liv. Tack för att du delar med dig.

Maribella sa...

Och jag får tårar i ögonen med tanke på min fina mormor som blev 99 år! En klippa som jag saknar att luta mej emot!

Kram

Sofie sa...

Anneliten, det är härligt att ha minnen och det är bra att plocka fram dem. Dela med mig gör jag så gärna och det gläder mig att det uppskattas ; )

Maribella, woow uppnådde din mormor 99 år? Så nära hundra man kan komma...

Visst är det något speciellt med relationen mormödrar, är det för att de är våra mammors mammor....?!

Blåsiga kramar Sofie

Annika sa...

Fina rader du skriver om din mormor.
Kram en bloggare från Tjörn Annika