lördag 25 augusti 2012

Värsta och bästa loppet någonsin...


Idag var det dags att se om de senaste 12 veckornas träning gjort någon nytta. Målet var tydligt om ej helt självklart...skulle försöka springa milen under 55 minuter på Trelleborgsloppet.

Jag vaknade laddad men ändå ganska avslappnad trots allt. Desto närmare loppet vi kom i tid räknat så blev jag dock mer stressad men när skottet smällde av kändes det rätt så lugnt...

När vi började springa så var det allt utom lugnt och jag sprang snabbare än jag någonsin gjort. Med springsällskap och draghjälp av Kicki så skulle tempot ligga på 5.30 men det gick visst lite snabbare emellanåt och jag drog ner lite på farten...det visade sig en bra bit in i loppet att Kicki trodde att hon skulle hålla mitt tempo medan jag trodde att om jag sprang i samma tempo som henne så låg vi på typ 5.30...Jag kämpade som tusan någonstans vid 6 km kände jag att nu var det nog bäst för Kicki att hon fortsatte utan mig.

Hon sprang iväg på avundsvärt lätta ben medan jag kände att jag hade bly i benen och en andning tung som en trött 100 åring. Jag stretade på i ett makligt tempo tills jag kände att nu får nog den gamla damen med bly bli ny - så jag stannade upp, hämtade andan och bestämde mig för RESTART. Sen sprang jag igen i mitt eget tempo helt medveten om att jag inte skulle klara 55 minuter men jag skulle ha en roligare resa de sista kilometrarna (Kicki, detta är INTE riktat till ditt sällskap utan bara till hur plågsamt första delen var). 

Började närma mig parken och visste med besked att i år (förra gången trodde jag nämligen att nu är det över....)när jag kommer in i parken så är jag inte precis invid målet utan jag ska få den STORA glädjen att springa ut ur parken, runt om den och sen in igen i mål.

Trots att jag hade ett för mig bättre tempo än tidigare i loppet så strålade jag inte av lycka när jag sprang förbi Daniel som då glatt hejade...

Så igenom parken, ut och runt om OCH sen var målet inte långt bort. Jag drog på för kung och fosterland - spurtade som om jag hade ett farligt lejon flåsandes i nacken ;-)

Persade med två minuter och arton sekunder. Klarade inte målet på 55 minuter och kom istället in på 57.50. 

MEN jag är mycket nöjd ändå, så det så ;-)

See you soon

6 kommentarer:

Emilia sa...

Grattis till ett nytt pers! :) Jätte kul att träffa på dig idag!

Diana sa...

Hej!
har precis börjat springa lite själv och har som mål att springa malmömilen nästa år..får se hur det går. Kul att du fick så bra tid:) har även kollat in din mans blogg och vill bara säga att vi också väntar på bb från Kina:) Håller tummarna för er att det går snabbt. Hör gärna av er om ni vill:) Ha de så bra!
Diana
fru.grunning@gmail.com

Ingmarie sa...

F-a-n-t-a-s-t-i-s-k-t! Stort grattis!
Och ännu större kram. :-)

Jonna sa...

Grattis! Vilken utveckling! Nästa gång blir det 50 min!

Maribella sa...

Wow, tycker att allt under timmen är super!
Grattis!

Sofie sa...

Tack fina ni för era gulliga kommentarer och en STOR ursäkt för att jag inte har skrivit något tillbaka förrän nu :(

Blåsiga höstkramar från mig till er